Resepi Ayam Masak Merah

Selamat Tahun 2016 semua. sudah hari ke 5 kita di 2016. Sekarang ni semua sibuk update pasal anak sekolah masuk darjah 1 kan. Arreessa belum start sekolah lagi. Jumaat ni baru mula. Adoi!! mengamuk dia nampak orang lain p school. Tak sabar nak jumpa kawan kawan.

Bila anak tak sekolah ni mula la merajinkan diri ke dapur. Perut anak dan suami kena la isi bagi penuh dengan kasih sayang. Air tangan mak la katakan. hihi

Ayam masak Merah ni memang salah 1 feveret Ainul. Kalau p makan kenduri ada ayam masak merah mesti pulun sakan makan. Cara , resepi nak masak ayam masak merah ni pun ada macam macam teknik. Ikut citarasa masing masing la kan.

Resepi kali ni Ainul guna susu pekat. susu cair takde jadi saja try guna susu pekat pulak.Husband dan anak anak suka. rasa manis lemak gitew

Resepi Ayam Masak Merah

Resepi oleh : AinulMustafa
Ayam potong kecil
Serbuk kunyit
 
Bahan dikisar
Cili kering ( rebus dulu)
Belacan ( agak agak la nak besar mana ye)
3 ulas Bawang merah
Bahan lain
susu pekat
sos cili
1 ulas Bawang besar potong bulat
kayu manis, bunga lawang,
Minyak Masak
Gula
Garam 

Cara menyediakan Ayam Masak Merah

 
 

 

step 1

Gaul ayam dengan kunyit dan garam. Goreng ayam separuh masak

 

step 2

Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bawang dan cili kering yang dikisar bersama belacan.

step 3

goreng sampai cili pecah minyak. macammana nak tahu pecah minyak? nampak minyak naik atas permukaan cili tu.

step 4

Bila dah garing,pecah minyak masukkan susu pekat, gula garam. Gula kurangkan sikit sebab susu pekat dah manis. Adjust la tahap manis masin yang korang suka ye.

step 5

Masukkan ayam yang digoreng separuh masak tadi. Masak sampai ayam masak.
Siap ayam masak merah. Sedap dimakan bersama nasi putih panas panas. Husband, Arreessa suka. Yang pasti habis licin semangkuk ayam masak merah. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge